fbpx
Categories
Uncategorized

Goede voornemens

Goede voornemens, we hebben ze allemaal al wel eens gemaakt, en misschien heb jij je er zelfs al enkele keren aan gehouden. Maar de meesten hebben waarschijnlijk vroegtijdig het schip verlaten.

Als je meer voornemens laat mislukken dan slagen, ben je niet de enige. Slechts 25% houdt hun goede voornemens ten minste 30 dagen vast en slechts 8% brengt deze ook daadwerkelijk tot een goed einde.

In plaats van ze te behandelen als jaarlijkse takenlijsten, wat helemaal niet leuk klinkt, beschouw je de onderstaande voornemens beter als inspirerend advies om jouw en je dierbaren dit jaar gelukkiger en gezonder te houden.

thuisverpleging vita

Contacteer ons nu!

1. Maak tijd voor lichaamsbeweging

We weten dat je dit eerder hebt gehoord, maar lichaamsbeweging is een gewoonte die het waard is om te ontwikkelen en een voornemen dat het waard is om na te streven. Dit omdat het goed is voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Studies tonen aan dat fysiek fit zijn het risico op dementie met 30-90% kan verminderen. Zelfs 10.000 stappen per dag lopen (wat tegenwoordig precies een rage is met alle FitBit horloges en andere smartwatches met ingebouwde stappentellers) kan het risico op de ziekte van Alzheimer tot 60% verminderen.

Lichaamsbeweging kan ook andere chronische ziekten en aandoeningen, waaronder diabetes, hartaandoeningen, artritis, kanker, rugpijn en astma, voorkomen of vertragen.

Leuke dagelijkse bezigheden zoals tuinieren, dansen, de hond uitlaten, het huis schoonmaken en met je partner, kinderen of kleinkinderen door de buurt wandelen zijn ook belangrijk! Alles wat je samen doet is altijd veel leuker.

2. Focus op balans

Dat wil zeggen, je oudere geliefden (en jezelf) helpen sterk en flexibel te blijven om vallen te voorkomen. Elk jaar valt meer dan een kwart van de 65-plussers. Het vermijden van vallen is van cruciaal belang, aangezien 20% van de vallen leidt tot ernstig letsel, zoals een hoofdletsel of een breuk.

Wandelen, yoga en oefeningen met elastische banden helpen allemaal bij balans, flexibiliteit en kracht, en worden aanbevolen voor volwassenen van alle leeftijden. Vraag je arts (of die van degene waarvoor je zorgt) om advies en middelen.

Plaats ook nachtverlichting in donkere hoeken, verwijder tapijten en installeer zelfs handgrepen in badkamers om vallen te voorkomen.

Voel je je wankel tijdens het lopen? Overweeg een wandelstok of rollator. Als je je schaamt, kijk dan eens naar iemand in dezelfde situatie en vergelijk wat je ziet met iemand die een wandelstok gebruikt. Wie is stabieler en lijkt meer te genieten? Juist.

Onze blog over valpreventie kan je hier bekijken, zeker de moeite waard.

thuisverpleging vita

Contacteer ons nu!

3. Maak nieuwe vrienden en behoud oude.

De gelukkigste senioren zijn degenen met sterke sociale netwerken (en dan bedoelen we niet sociale media). Isolatie wordt zelfs een belangrijke indicator van het risico op dementie. Een paar keer per week tijd doorbrengen met vrienden en familie (in persoon!) is de sleutel tot een gelukkig leven, en het is vooral belangrijk naarmate we ouder worden, ongeacht onze leeftijd.

Of het nu gaat om contact houden (of opnieuw contact maken) met oude vrienden of nieuwe vrienden maken, sociale tijd is van vitaal belang voor onze gezondheid. Ja, het wordt steeds moeilijker om vrienden te maken naarmate je ouder wordt, maar doe de moeite en je zal merken dat het loont.

thuisverpleging vita

Contacteer ons nu!

Voor al je thuiszorgmateriaal

ZORGTHUISWINKEL

VITA
WhatsApp
Hallo,
Heb je een vraag voor Thuisverpleging VITA? Stel ze dan gerust. We helpen je met plezier verder.