fbpx

Veelgestelde vragen:


Ik wil een zelfstandige thuisverpleegkundige maar hoe zit het met de betalingen?

Veel mensen denken dat wij als geconventioneerde, zelfstandige thuisverpleegkundigen duurder zijn dan de grote, gekende thuisverplegingsdiensten. Echter, niets is minder waar. Hoe groot of klein de verpleegpraktijk ook is, iedereen maakt gebruik van dezelfde nomenclatuur. Dit is een wettelijke lijst waarin verpleegkundige prestaties opgesomd zijn en waarin de mutualiteit in tegemoetkomt. 

Het maakt voor jou als patiënt financieel dus GEEN verschil uit door wie je verzorgd wordt. Het is zelfs zo dat wij werken met het derdebetalerssyteem. Dit betekent voor jou dat wij RECHTSTREEKS afrekenen met de MUTUALITEIT waar je aangesloten bent. Je krijgt dan van ons elke maand een digitaal bewijsstuk hiervan. Zelf hoef je dus niets te betalen.

Om te kunnen factureren via het derdebetalerssyteem hebben we nodig:

  • Een klevertje van de mutualiteit (ziekenkas) waar u aangesloten bent.
  • Indien vereist; een doktersvoorschrift waarop vermeld staat welke zorg u moet krijgen en de tijdsduur voor deze zorg.
  • De elektronische identiteitskaart (momenteel NIET door CORONA)

Wij brengen na het ontvangen van deze documenten de nodige administratie voor u in orde, u moet zelf verder niets ondernemen of voorschieten.

Is het zo dat je langer thuisverpleging nodig hebt dan op je voorschrift vermeld staat, dan vragen we aan je behandelende arts een nieuw voorschriftje.


Voor wie werken jullie?

Wij werken samen met ALLE mutualiteiten.

Het enige wat we nodig hebben is een klever van uw mutualiteit, uw toestemming, indien nodig het doktersvoorschrift en uw elektronische identiteitskaart.


Wat als ik dringend thuiszorg nodig heb?

Soms kan het zijn dat je dringend thuiszorg nodig hebt, je hebt een ongeluk gehad of je bent onverwachts ontslaan uit het ziekenhuis,… 

Voor dringende thuiszorg en palliatieve patiënten zijn we 24/24 uur bereikbaar 7 op 7 op het telefoonnummer 0492 61 84 96

Als er niet onmiddellijk opgenomen wordt is het hoogst waarschijnlijk dat we aan het werk zijn bij een patiënt. We bellen onmiddellijk terug wanneer we de oproep zien.


Hoe gaan jullie te werk?

Het eerste contact;

Nadat wij gecontacteerd zijn (door het ziekenhuis, uw huisarts, mutualiteit, een familie- of gezinslid of door uzelf) gaan we een afspraak inplannen voor het eerste bezoek. Dit kan doorgaans dezelfde dag of de dag nadien plaatsvinden.

In functie van uw zorgafhankelijkheid en/ of het medisch voorschrift kunnen we dan afspreken hoeveel keer per dag er een verpleegkundige bij u zal langskomen. Deze frequentie kan aangepast worden in functie van uw gezondheidstoestand.

We maken alle administratie in orde en bespreken welke zorgen u nodig heeft. Wat we nodig hebben om de administratie verder in orde te maken is een klevertje van de mutualiteit, het doktersvoorschrift (indien nodig) en uw elektronische identiteitskaart.

Indien nodig kunnen we ook helpen bij het inschakelen van andere hulpverleners zoals poetshulp, familiehulp, oppasdienst,….

De dagen nadien komt er een verpleegkundige bij u langs op het afgesproken uur om de zorgen bij u te verstrekken.


Hoe kan ik thuisverpleging aanvragen?

Je kan thuisverpleging aanvragen op de volgende manieren:


Ik heb nog bijkomende hulp nodig, kunnen jullie hiervoor zorgen?

Ja hoor, we kunnen u zeker helpen met het inschakelen van bijkomende hulp. Dit kan gaan van:

  • Poetshulp
  • Gezinszorg (koken, huishoudelijke taken, mee naar de winkel gaan,..)
  • Vervoer
  • Oppasdienst
  • Dagopvang
  • Warme maaltijden
  • Klusjesdienst
  • Aanvragen van hulpmiddelen (ziekenhuisbed, rollator, rolstoel,…)
  • Aanvragen van een persoonlijk alarm
  • Het bezorgen van incontinentiemateriaal
  • Kinesist, ergotherapeut, voetverzorgster,..
  • Kapper aan huis,… 

Dit alles en nog veel meer kan er gerealiseerd worden zodat u zolang mogelijk in uw eigen huis kan blijven wonen.


Is er een manier zodat ik comfortabel en veilig thuis kan blijven wonen?

Er bestaat vanuit de overheid (Vlaams Gewest) een premie die je kan gebruiken om je woning veiliger en comfortabeler te maken. Om in aanmerking te komen voor deze aanpassingspremie moet je de leeftijd van 65 bereikt hebben. 

De aanpassingspremie wordt berekend op basis van facturen van werken die uitgevoerd werden. Deze facturen mogen op de aanvraagdatum niet ouder zijn dan twee jaar en u moet voor minstens 1200 euro aan facturen inclusief BTW kunnen voorleggen.

Voor meer informatie betreffende de aanpassingspremie verwijs ik u graag door naar: https://www.wonenvlaanderen.be/premies/voor-wie-de-vlaamse-aanpassingspremie

Voor mensen met een handicap geeft het Vlaamse Agentschap voor Personen met een Handicap wel een premie voor de aanpassing van de woning indien ze jonger zijn dan 65 jaar. Hiervoor verwijs ik u door naar de volgende website: https://www.vaph.be/


Voor welke zorgen kan ik terecht bij een thuisverpleegkundige?

We kunnen dit opsplitsen in twee groepen:

1. Zonder doktersattest:

  • Hygiënische zorgen: dagelijkse hygiënische zorgen; toiletbezoek, bad, douche, helpen bij het in en uitstappen in bed, vervangen van incontinentiemateriaal en helpen met het aan- en uitkleden…
  • Dienstverlening: als u nood heeft aan extra hulp kunnen we u hierin begeleiden, denk hierbij aan het inschakelen van poetshulp, familiehulp, oppasdienst, dag en nachtopvang, warme maattijden,…

 

2. Met doktersattest

  • Wondzorg
  • Inspuitingen en perfusie
  • Spoelen port-a-cath
  • Compressietherapie ( steunkousen en windels)
  • Klaarzetten van medicatie
  • Plaatsen van een maagsonde
  • Toedienen van sondevoeding
  • Beademing
  • Toedienen van chemotherapie
  • Peritoneale dialyse
  • Palliatieve thuiszorg, zorg in de laatste levensfase
  • Aanbrengen van zalven of geneeskrachtige producten
  • Aspiratie van secreties
  • Verzorging van alle stoma’s
  • Pijnbestrijding via epidurale katheter
  • Toedienen van een lavement
  • Sonderen van de blaas en blaasspoeling
  • Verzorgen en vervangen van suprapubische sonde
  • ….


Medische zorg aan huis, hoe gaat dat in zijn werk?

Medische zorg aan huis is bedoeld om u zo lang mogelijk in uw eigen, vertrouwde omgeving te kunnen laten wonen. Om dit te kunnen bereiken worden zorgverleners ingeschakeld.

Uw huisarts speelt hierbij een belangrijke rol. Zij zijn het meest vertrouwd met uw ziektegeschiedenis en kunnen de juiste therapieën voorschrijven.

 Als u niet meer in staat bent om voor uzelf te zorgen of er is nood aan gespecialiseerde hulp dan kan je beroep doen op ons, de thuisverpleegkundige. Dit kan gaan van hygiënische zorgen, wondzorg, inspuitingen en zoveel meer.

Ook de kinesist komt aan huis en kan u ondersteuning bieden op vele vlakken, dit kan gaan van massage, lymfedrainage, revalidatie,…

Gezonde voeten zijn van vitaal belang, pijnlijke voeten of andere voetproblemen kunnen behandeld worden door een podoloog. Zij komen aan huis en kijken waar het probleem ligt. Dit kan gaan van verwijderen van eelt en likdoorns, behandelen van de diabetesvoet en zorgen voor aangepast schoeisel.


Op welke hulp in het huishouden kan ik een beroep doen?

Je kan verschillende diensten inschakelen hiervoor:

  • Poetshulp
  • Gezinszorg of familiehulp
  • Oppasdienst, nachtzorg
  • Klusjesdienst
  • Groendienst
  • Warme maaltijden geleverd aan huis
  • Wassen, strijken en schoonmaken met dienstencheques
  • Aanpassingen aan de woning
  • Personenalarmsysteem
  • ...

    Voor alle hulp en in- en rond Leopoldsburg: download hier het gratis E-book (binnenkort verkrijgbaar)

Wat is thuisverpleging en voor wie is er thuisverpleging?

Thuisverpleging wordt uitgevoerd door ons en omvat alle verpleegkundige verstrekkingen in de thuisomgeving. Dit kan gaan van de basisverstrekkingen zoals dagelijkse hygiëne, technische verstrekkingen zoals wondzorg, inspuitingen,... tot specifieke technische verstrekkingen zoals dialyse, beademing,..

Thuisverpleging is er voor iedereen. Dit omvat ouderen, personen die net ontslagen zijn uit het ziekenhuis, mensen die herstellen van een aandoening of na een ongeluk. Ook voor mensen en kinderen met een beperking / handicap staan wij klaar en nemen we graag de verzorging op ons.

Thuisverpleging is erop gericht om u zo lang mogelijk “thuis” te kunnen laten wonen. We besteden aandacht aan de familiale, psychologische en sociale situatie. Bij de eerste kennismaking komt dit alles aan bod en kunnen we samen met u een zorgplan opstellen op maat.
Ook werken we steeds samen met de behandelende arts, kinesist, ergotherapeut,....

Waar kan ik hulpmiddelen ontlenen en aankopen?

Je kan hulpmiddelen ontlenen en aankopen bij de verschillende mutualiteiten. Meestal krijg je extra korting als je koopt bij de mutualiteit waar je aangesloten bent.

Via de apotheek kunnen er ook hulpmiddelen aangekocht worden en online vind je het meeste ook wel terug.

Als het moeilijk is voor u om naar een thuiszorgwinkel te gaan, dan kan dit met ons besproken worden en dan nemen wij het mee in ons takenpakket.

Hoe wordt een zelfstandige thuisverpleegkundige vergoed?

We kunnen een onderscheid maken tussen:

  • Niet zwaar zorgbehoevende: Hier gebeurt de terugbetaling per prestatie. Het kan hier gaan over wondzorg, inspuitingen, lavementen, hygiënische zorgen,... hier is echter wel een dagplafond aan verbonden.
  • Zwaar zorgbehoevende: Hier is de verpleegkundige zorg niet samen te vatten in een reeks verpleegtechnische handelingen. Het RIZIV heeft hiervoor de KATZ schaal in het leven geroepen. Men kan dit vergelijken met een scoresysteem. Er bestaan drie categorieën: A, B en C we noemen ze forfaits.

Een forfait wordt toegekend door de verpleegkundige die de de patiënt scoort met een afhankelijkheidscijfer van één tot vier. Vier staat voor volledige hulp.

Er worden zes items gescoord:

  • Zich wassen
  • Zich kleden
  • Transfer en verplaatsingen
  • Toiletbezoek
  • Continentie
  • Eten

Forfait A: Minimum een toilet

  • Afhankelijk om zich te wassen EN zich te kleden (score 3 of 4) EN
  • Afhankelijk voor transfer en verplaatsingen EN/OF voor toiletbezoek (score 3 of 4)

Forfait B: Minimum een toilet

  • Afhankelijk om zich te wassen EN zich te kleden (score 3 of 4) EN
  • Afhankelijk voor transfer en verplaatsingen EN voor toiletbezoek (score 3 of 4) EN
  • Afhankelijk voor het criterium continentie EN / OF het criterium eten (score 3 of 4)

Forfait C: Minimum een toilet en minimum twee bezoeken per dag

  • Afhankelijk om zich te wassen EN zich te kleden (score 4) EN
  • Afhankelijk voor transfer en verplaatsingen EN voor toiletbezoek (score 4) EN
  • Afhankelijk voor het criterium continentie EN het criterium eten (waarvoor één van de twee criteria een score 4 heeft en het andere score minimum 3)

Hoe hoger de zorgafhankelijkheid, hoe hoger het bedrag dat uitbetaald wordt door de mutualiteit.


Wat is een zorgoverleg?

Een zorgoverleg is een vergadering waarin de arts, verpleegkundige, gezinszorg, de patiënt en zijn familie samen het zorgplan overlopen, bespreken en aanpassen indien nodig.


Wat moet er op het doktersvoorschrift staan?

1. Algemeen:

  • De gegevens van de patiënt (klevertje mutualiteit)
  • De datum van opmaak van het voorschrift
  • De start- en einddatum van de te verlenen zorgen of het aantal verstrekkingen
  • De gegevens van de voorschrijver (dit kan de huisarts of gespecialiseerde artsen zijn)
  • Handtekening van de arts en zijn RIZIV nummer
  • Aard van de te verlenen verpleegkundige zorgen

2. Specifiek:

Afhankelijk van de toe te dienen zorgen:

2.1 Wondzorg:

  • Omschrijving van de wonde
  • Frequentie per dag of per week en periode waarover de wonde verzorgd moet worden
  • Welke geneesmiddelen en posolgie er toegediend moet worden

2.2 Toedienen van geneesmiddelen:

  • Aard van het toe te dienen product
  • Toedieningswijze (SC, IM,..)
  • Dosis
  • Frequentie

2.3 Enterale en parenterale voeding, perfusies:

  • Aard en dosis van het product
  • Debiet
  • Hoeveelheid per 24 uur

Als één van bovenstaande gegevens ontbreken is het voorschrift niet geldig en kan er geen betaling plaatsvinden via de mutualiteit.


Hoe kan ik thuiszorg vlot laten verlopen?

Er zijn enkele vragen die je jezelf dient te stellen:

  • Is het haalbaar en verantwoordelijk om de patiënt thuis te verzorgen?
  • Welke verpleegkundige ga je kiezen
  • Welke diensten ga je inschakelen als ondersteunende hulp (verpleegkundige of sociale dienst van het ziekenhuis kunnen hiermee helpen)
  • Zijn er familieleden die gaan helpen in de zorg (mantelzorgers) of sta je er alleen voor, maak een beurtrol zodat iedereen het kan volhouden.

Thuiszorg vlot laten verlopen begint bij een goede voorbereiding. Zo gaan we eerst de ziekenkamer inrichten en gebruik maken van aangepaste hulpmiddelen.

  • Een elektrisch ziekenhuisbed is zeker geen overbodige luxe. Als de patiënt weinig mobiel is, is een alterneringsmatras noodzakelijk om doorligwonden te voorkomen. Goed incontinentiemateriaal (indien van toepassing) is in dit opzicht ook heel belangrijk.
  • Een rolwagen, een looprekje, een tillift, een urinaal, een bedpan en een toiletstoel kunnen ondersteuning bieden. Ook het aanpassen van de woning, zoals het weghalen van tapijten is cruciaal om het risico op vallen te verkleinen.
  • Een persoonlijk alarmsysteem raden wij ten zeerste aan bij het oudere publiek, dit kan gedragen worden rond de hals of pols.
  • Professionele hulp, verzorgingsmateriaal, incontinentiemateriaal, medicatie en hulpmiddelen zijn niet gratis en de kosten kunnen dan ook snel oplopen. Er bestaan heel wat tegemoetkomingen om een thuiszorgsituatie financieel draaglijk te houden. Informatie hierover bekom je bij je mutualiteit.
  • Als de thuiszorg moeilijk vol te houden is, kan men ook opteren voor dagopvang. De meeste dagverzorgingscentra voorzien opvang van 9 tot 17 uur en van maandag tot en met vrijdag.
  • Wanneer er soms periodes zijn waar de opvang van de oudere moeilijk is, je wil zelf eens op vakantie of het wordt allemaal wat teveel. Dan kan je terecht in een tehuis waar ze kortverblijf aanbieden. Dit is een afdeling speciaal ingericht voor zorgafhankelijke personen die dan even de zorg overnemen van u.


Waarom een zelfstandige thuisverpleegkundige inschakelen?


Als zelfstandige verpleegkundige zijn we niet gebonden aan bepaalde werkuren, we kunnen de zorg waarborgen 7 op 7, ook op zon- en feestdagen. We zijn steeds bereikbaar via ons urgentienummer of via chat.

Iedereen kan beroep doen op een zelfstandig verpleegkundige omdat we erkend en terugbetaald worden door ALLE mutualiteiten, we zijn dus volledig onafhankelijk en hangen niet af van een bepaalde dienst.

Doordat we een kleine groepspraktijk zijn van zelfstandige thuisverpleegkundigen kunnen we een persoonlijke aanpak garanderen en staat er niet om de haverklap een vreemde voor je deur. Op deze manier kan er een hechte vertrouwensrelatie opgebouwd worden tussen ons en u, als patiënt.

We onderhouden nauw contact met de andere zorgverleners zoals je huisarts, kinesist, apotheker, familiehulp,... zodat we (gezondheids-) problemen vroegtijdig kunnen opsporen en aanpakken.

Binnen de groepspraktijk zijn er verpleegkundigen die zich gespecialiseerd hebben. Zo hebben we verpleegkundigen die gespecialiseerd zijn in wondzorg, palliatieve zorgen, diabetes, ….. op deze manier kunnen we kwaliteitszorgen aanbieden op het hoogste niveau.


Wat als een zieke niet alleen kan blijven?

Als een zieke niet alleen thuis kan blijven na een verblijf in het ziekenhuis of na een ernstige ziekte kan men beroep doen op een hersteloord. Hier wordt gewerkt aan de zelfredzaamheid en zelfzorg van de patiënt.


Welke aangepaste woonvormen bestaan er?

Ouderen beseffen dat hun zorgbehoefte toeneemt naarmate ze ouder worden. Veel van hen zien het niet zitten om naar een rusthuis te verhuizen. Welke alternatieve woonvormen zijn er?
We sommen de meest voorkomende voor u op:

  • Zelfstandig wonen in eigen woning mits de steun van familie, buren, thuiszorgdiensten en verpleging.
  • Kangoeroewoning: een ouder koppel woont in bij een jonger koppel, meestal bij de kinderen of kleinkinderen.
  • Assistentiewoning of serviceflat: ouderen bepalen zelf welke zorgen ze extra nodig hebben en wonen nog volledig zelfstandig.
  • Woongroep voor ouderen: men kan dit vergelijken met studentenwoningen, ze hebben een gemeenschappelijke keuken, wasplaats, leefruimte. ze leven echt samen zoals een familie, al dan niet met extra hulp.



Bezoek ons op Facebook, Instagram, Youtube en Twitter!

VITA
WhatsApp
Hallo,
Heb je een vraag voor Thuisverpleging VITA? Stel ze dan gerust. We helpen je met plezier verder.